Koronavettregler

Vi er alle med på den store dugnaden for å redde liv og får å kunne komme raskest mulig til normalen, med aktive dager fylt med mestring, fellesskap og begeistring. Det er ingen grunn til å legge seg på sofaen - aktivitet er fortsatt ønskelig og mulig, men med forholdsregler. Her er våre koronavettregler.

Uttalelse fra Medisinsk utvalg

Medisinsk utvalg gir følgende råd om svømming utendørs.

LES MER

Veiledning for smittevern på arrangementer

Spesielle smittevernhensyn skal nå tas på konkurranser. Her er våre koronavettregler for arrangører og deltakere.

LES MER

NIFs koronavettregler

Norges idrettsforbund har utviklet et sett koronavettregler. Dette er for alle som holder seg i aktivitet. Målet er at all aktivitet foregår på en trygg måte for å unngå å spre koronaviruset.

Det er åpnet opp for organisert idrett/aktivitet med tro på at det er bedre at trening foregår i organiserte former, med en voksen som tar ansvar for at ingen bryter smittevernreglene. 

Her er idrettsforbundets koronavettregler, oppdatert 7. mai.

Ulykker

Vi har via NIF vært i kontakt med Helsedirektoratet for å få råd om skadehåndtering. Dette er de rådene vi har fått:

Først: Er det en alvorlig skade, så må man ringe legevakten, som man ville ha gjort i en normal situasjon.
Ved skader:
- Det skal ikke gis ikke gi munn til munn–behandling, kun kompresjoner frem til ambulanse kommer.
- Dersom en trener/voksenperson skal hjelpe en utøver, så er det en stor fordel å benytte hansker, og at den fysiske nærheten ikke overstiger 15 min - dersom dette er forsvarlig ut fra skadens alvorlighetsgrad.
- Generelt sett er det en klar anbefaling at aktiviteten som skal utøves, gir så liten sjanse som mulig for skade. 
Har man ikke hansker, men antibac, så er det til hjelp. Og så får man vaske hendene så fort det lar seg gjøre.

Profesjonelle utøvere har nå fritak fra 1-metersregelen

Les mer om dette her.

Stadig endring

Husk at forholdsregler og råd er i stadig endring. Det som ble skrevet i går kan være utdatert. Hold deg oppdatert!

Koronavettregler for triatlon

Alle må følge idrettsforbundets koronavettregler som et minimum.

Svømming

I store deler av landet er det for kaldt i vannet til å få kvalitetsøkter i åpent vann. Les Medisinsk Utvalgs uttalelse om svømming i kaldt vann. Vi anbefaler innetrening, f.eks med strikker.

Organisert svømming i svømmehaller fra 1. juni.

Sykling

Vi anbefaler ikke at grupper sykler i store samlede felt på trening. Når man sykler raskt i felt, så forflytter man seg raskt og kommer fort inn i luftrommet hvor syklisten foran befant seg. Ønsker du å sykle sammen med andre, hold deg sammen med personer i din husstand eller noen få - som er dine faste sykkelpartnere gjennom hele perioden.

Løping

Løping er greiere i grupper, men grensen på 1 meter (ned fra 2 m 30. apr) gjelder selvfølgelig også her (for voksne utøvere). Husk at det skal holdes avstand på samme måte til andre som er ute og løper/går. Av samme grunn som i sykling, kan det være grunn til å holde mer enn 1 meters avstand dersom man løper bak hverandre

Utstyr

Husk at alle må bruke eget utstyr og ikke håndtere andres. Garderober og dusjanlegg kan ikke brukes.

Drikkeflasker fylles hjemme. Se forøvrig Norges Idrettsforbunds koronavettregler.

Luft hode og sinn, og kos dere i aktivitet i påsken og tiden framover. Dette er ikke tidspunktene for å utfordre egne grenser. Det viktige er å holde på helsa. Er det en aktivitet som potensielt kan gi alvorlige skader, bør den ikke gjennomføres under koronasituasjonen.

 

Antall

Fra 15. juni ble det lov å samle opp til 200 personer til arrangement, så lenge det er en tydelig arrangør som kan vurdere risiko og som tar ansvar for å overholde smittevernreglene. Arrangøren må ha oversikt over hvem som er tilstede og det må være mulig å holde minst en meter avstand mellom personene. Kravet om avstand gjelder ikke for personer som bor sammen til vanlig. Ansvarlig arrangør skal sørge for at folk holder avstand. Arrangementer inkluderer konkurranser så sant det er mulig å gjennomføres på en smittevernfaglig god måte.

For vanlig trening gjelder et øvre tak på 20 personer, og for barn- og ungdom på trening gjelder ikke 1-metersregelen.

Bildekredittering

Foto CDC Unsplash

  • Trimtex
  • Garmin Norge
  • HUUB
  • Nordic Choice Hotels
  • Squeezy Sports Nutrition
  • Larsen Consult
  • Fursetgruppen